La supervivència de les empreses passa per ser capaços d’activar eines pel lideratge i la cultura a les organitzacions. Per fer de la cultura quelcom central en les organitzacions cal que ens assegurem que:
Dediquem prou temps i diners per garantir una visió compartida amb el conjunt de persones de l’equip. La cultura depèn de que siguem capaços de crear i mantenir aquesta visió compartida. Per fer-ho ens cal compartir un relat que expliqui:
- On som (anàlisi de la realitat, intorn i entorn)
- On volem anar i a fer què (possibilitats que se’ns obren i podem activar)
- Per què volem anar-hi (propòsit)
- Com arribarem (estratègia)
- Qui farà què i quan (execució)
- Com ens orientarem (eines per mesurar el camí i les fites)
- Com prendrem les decisions i quines conductes volem (valors)
Vivim els valors, de com els vivim en depèn la cultura de la nostra organització. Les contradiccions entre valors i accions son mortals per la cultura de la organització. És preferible optar per un model d’ètica de mínims amb uns continguts bàsics: autonomia, equitat, solidaritat, respecte, diàleg, dignitat, no maleficència.
Siguem accessibles i propers. La millor manera de garantir la legitimitat de la cultura i del lideratge passa per estar allà on és l’acció, veure, tocar, escoltar i compartir impressions i idees amb els equips.
Créixer i crear avantatges competitius transitoris exigeix lideratge i capacitat de canvi. És imprescindible que:
- El rei no vagi despullat. Cal partir de l’anàlisi d’un mateix, saber què no estem fent que hauríem de fer i què ens cal deixar de fer. Cal demanar als altres opinió respecte de com millorar i atrevir-se a fer quelcom que ens faci “por”.
- Millorem les relacions, la forma com ens relacionem, la nostra capacitat de connectar emocionalment, la manera en la que mostrem el nostre compromís.
- Canviem la organització. Ens hem d’atrevir a pensar diferent i ser creatius i obrir aquest procés a la resta de l’equip, no executaran cap canvi si no se’l fan seu. Hem de garantir una bona metodologia i sistemes i procediments de treball per conduir – no controlar, no es pot – el canvi i l’equip
El lideratge ha d’entendre el desig de significat de les persones del seu equip, la necessitat que tenim d’establir un compromís en quelcom més gran que nosaltres, de posar més pes en el “per a nosaltres” que en el “per a mi”. De la necessària autenticitat del relat, del compromís i intenció de canvi per trobar sentit al treball de l’equip i al propi. El líder ha de tenir cura i fer créixer el jardí.
4 Comments
[…] organitzacions disposen d’un conjunt d’eines estàndard per tal de constituir i gestionar els diferents equips de treball: test de personalitat, […]
[…] cultura i valors de les escoles ha de potenciar la veu del professorat en la presa de decisions. Les […]
[…] més gran que un mateix. La missió de l’organització, el relat estratègic que la defineix, la cultura del treball són els elements clau de la fidelització. Establir plans de carrera i de formació, […]
[…] és aquell que tendeix a servir a les persones: es veuen, es toquen i s’esmerça temps amb elles. Els líders que opten per aquest tipus de gestió han d’estar disposats a escoltar el que diu la gent; han […]