Recentment he llegit un article de Paul Hobcraft on fa un intent de repensar la cadena de valor de la innovació. Per fer-ho estableix tres grans etapes de la innovació i identifica les eines, mètodes i activitats que es donen en cada una d’elles. Aquestes etapes no son lineals ni seqüencials, actuen en forma d’espiral i de bucle i utilitzen diferents tècniques i components per a gestionar la innovació.
Etapa 1. Identificació d’oportunitats de negoci. La fase de cerca d’idees de negocis que semblin oferir oferir oportunitats d’actuació ja sigui pel seu disseny, necessitats que resol i/o visió que persegueix. Els principals components de gestió d’aquesta etapa són:
- La generació d’idees
- El design thinking
- El crowd-sourcing
- L’anàlisi big data
- Les proves pilot
- La innovació oberta
- La veu del client
- El treballs que necessiten ser realitzats “jobs to be done”
- Pensament emergent
- Creativitat
Etapa 2. Prova i exploració, l’etapa de l’aprenentatge. Es tracta de convertir les idees i oportunitats en prototips viables per contrastar les hipòtesis en contacte directe en el mercat. Les interaccions directes amb el mercat permeten anar afinant els productes, serveis i conceptes de negoci per millorar les ofertes i la seva viabilitat. En aquesta etapa destaquen:
- L’oferta mínima viable
- Validació ràpida d’oportunitats
- Prototipatge
- Adquisició de coneixement
- Descoberta del client
- Co-creació i plataformes de participació
- Experimentació
- Pensament adaptatiu
- Desenvolupament àgil
- Connexions externes
Etapa 3. Captura, escalabilitat, execució i lliurament. La planificació del portafoli de productes i serveis, el posicionament, la definició del model de negoci, la proposta de valor,.. Es tracta d’escalar, executar i lliurar la proposta de valor i d’assegurar-nos de que és percebut. Els elements principals per a gestionar aquesta etapa són:
- El disseny del model de negoci
- La gestió del portafoli
- Validació per part dels clients
- Alineació estratègica
- Adaptació i flexibilitat
- Difusió del coneixement
Les organitzacions necessiten d’un procés d’innovació integrat i connectat en totes les iniciatives i activitats per consolidar una capacitat sostenible de desenvolupar noves i millors solucions, productes i serveis per als seus clients i usuaris. La innovació cada cop es fa més i més complexa; l’impacte de la transformació digital fa moure a les empreses i organitzacions des dels productes cap als serveis i solucions, des de les cadenes de valor fins a les xarxes de valor,.. tot plegat demana un fort redisseny de la cadena de valor de la innovació.
2 Comments
[…] De cadenes de valor a xarxes i ecosistemes de valor. […]
[…] tot es mou massa ràpid. S’han de combinar noves metodologies de gestió i donar pas al disseny […]